قرآن کریم، کتاب روحبخش و کاملی است که همهی معارف و علوم را در خود ذخیره کرده است؛ افکار بلند و نکتهبین
سؤال: عنایت بفرمایید خودتان را بیشتر معرفی کنید؟
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم (نمل -30)، قرآن مجید (ق 11)، قرآن کریم (واقعه 77)، قرآن مبین (حجر1) ، قرآن عظیم (حجر78)، قرآن حکیم(یس 2) و ...
سؤال: ورودتان به میان مردم چگونه بوده است؟
جواب: تنزیل من الرحمن الرحیم . (فصلت – 2)، وحی (نامه) ای است از جانب (خدای) رحمتگر مهربان، نزلناه تنزیلا (اسراء ـ 106) و انا انزلناه فی لیلة القدر (قدر 1) و نازل کردیم آن را در شب قدر.
سؤال: هدف از آمدنتان چه بود؟
جواب: لِتُخرجَ النّاسَ مِنَ الظلماتِ الی النور بِاذن رَبِّهُم (ابراهیم 1) خارج کردن مردم از ظلمات به سوی نور به اذن پروردگار.
سؤال: کسانی که به شما ایمان نیاورند چه حکمی برایشان صادر میشود؟
جواب: انَّ الذینَ کفروا بِایاتِ اللهِ لَهم عذابٌ شدید .(آل عمران ـ 4) کسانی که به آیات خدا کفر ورزیدند، بیتردید عذابی سخت خواهند داشت.
سؤال: مهمترین پیام شما برای مردم چیست؟
جواب: بشیراً و نذیراً (فصلت ـ 4) بشارتگر و هشدار دهنده.
سؤال: اگر مقدور هست از پیامهای بشارتگرتان یک نمونه را ذکر بفرمایید؟
جواب: نحنُ اولیاؤکم فی الحیوة الدنیا و فی الاخرة و لکم فیها ما تشتهی انفسکُم و لَکم فیها ما تَدعون. (فصلت – 31)، در زندگی دنیا و در آخرت دوستانتان ماییم و هرچه دلهایتان بخواهد در (بهشت) برای شما است و هرچه خواستار باشید در آن جا خواهید داشت.
سؤال: از پیامهای هشدار دهندهتان هم یک نمونه را ذکر کنید؟
جواب: والذینَ سَعوا فی ایاتنا معاجزینَ اولئکَ اصحابُ الجحیم (حج ـ51) و کسانی که در (تخطئه) آیات ما میکوشند (و به خیال خود) عاجز کنندگان ما هستند، آنان اهل دوزخند.
سؤال: راستی به دوزخ اشاره کردید؛ میخواهم از خصوصیات جهنم بیشتر بدانم؟
جواب: ماوئهم جهنمَّ و ساءت مصیراً (نساء 97) جایگاه دوزخ بد سرانجامی است، الذی یصلی النار الکبری (اعلی 12) همان کس که در آتشی بزرگ در آید.
سؤال: این آتش از کجا و چگونه به دست میآید؟
جواب: 1ـ و اما القاسطونَ فکانوا لجهنَّمَ حَطباً (جن ـ 15) ولی منحرفان، هیزم جهنم خواهند بود، 2ـ النار التی وقودها الناس و الحجاره (بقره ـ 24) آتشی که سوختش مردمان و سنگها هستند.
سؤال: آیا زمانی خواهد رسید که این مکان پر شود؟
جواب: یوم نقول لجهنمَّ هَلِ امتَلَات و تقولُ هل مِن مزیدٍ (ق ـ 30) آن روز که (ما) به دوزخ میگوییم، آیا پر شدی؟ و میگوید: آیا باز هم هست؟
سؤال: با این حساب جهنم طبقات و درهای زیادی دارد؟
جواب: لها سبعهُ ابوابٍ لِکلِ بابٍ منهم جُزءٌ مَقسومٌ (حجرـ 44) (دوزخی) که برای آن هفت در است و از هر دری بخشی معین از آنان وارد میشوند.
سؤال: آیا درهای (طبقات) جهنم نام به خصوصی دارند، اگر دارند کدامند؟
جواب: هاویه (قارعه 8)، سعیر (شوری ـ7)، جحیم (تکاثرـ 6)، سقر (مدثرـ 26)، حطمه (همزه ـ 4)، لظی (معارج ـ 15)، جهنم (حجرـ 44)
سؤال: پایینترین و عمیقترین قسمت جهنم برای چه کسانی است؟
جواب: انَّ المنافقینَ فی الدّرکِ الاسفَلِ مِنَ النّارِ وَ لَن تَجِدَ لَهُم نصیراً. (نساء ـ 145) آری منافقان در فروترین درجات دوزخند و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت.
سؤال: آیا کسانی هستند که جاودانه در دوزخ بمانند؟ چند نمونه را اگر مقدور است ذکر بفرمایید؟
جواب: 1- وَ من عادَ فاولئکَ اصحابُ النّارِ هُم فیها خالدونَ. (بقره ـ 275) و کسانی که (به رباخواری) باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود، 2- انَّ الذینَ کفروا لَن تُغنیَ عَنهُم اموالُهُم وَ لا اولادُهَم مِنَ اللهِ و اولئکَ اصحابُ النّارِ هُم فیها خالدونَ. (آل عمران – 116) کسانی که کفر ورزیدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزی (از عذاب خدا) را از آنان دفع نخواهد کرد و آنان اهل آتشند و در آن جاودانه خواهند بود، 3- وَ مَن یَقتُل مُؤمناً مُتعمداَ فَجزاؤُهُ جهنَّمَ خالداً فیها. (نساءـ 93) و هرکس عمداً مؤمنی را بکشد، کیفرش دوزخ است که در آن ماندگار خواهد بود. 4- وَمَن خََّفّت موازینُه فاُولئکَ الذینَ خَسِروا اَنفُسَهُم فی جَهَّنَمََ خالدونَ.(مؤمنون ـ 103) و کسانی که کفه میزان (اعمال) شان سبک باشد، آنان به خویشتن زیان زده و همیشه در جهنم میمانند. 5- بلی مَن کسَبَ سیئهً وَاَحاطتَ به خطیئتُه فَاولئِکَ اصحابُ النّارِ هُم فیها خالدونَ. (بقره -81) آری، کسی که بدی به دست آورد و گناهش او را در میان گیرد، پس چنین کسانی اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود. 6ـ و مَن یَعصِ اللهَ و رسولَه فَانَّ لَه نارَ جَهَنَّمَ خالدینَ فیها ابداً. (جن ـ 23) و هرکس خدا و پیامبرش را نافرمانی کند قطعاً آتش دوزخ برای او است و جاودانه در آن خواهند ماند.
سؤال: از خورد و خوراک جهنمیان برایمان ذکر کنید.
جواب: 1-لیسَ لَهُم طعامٌ الا مِن ضریعٍ (غاشیه ـ 6) خوراکی جز خارِ خشک ندارند. 2- فَلیسَ لَهُ الیومَ ههُنا حَمیمٌ (حاقه ـ 35) و خوراکی جز چرکابه ندارد. 3- فَلیَذوقوهُ حمیمٌ وَغسّاقٌ. (ص ـ 57) این جوشاب و چرکاب است باید ان را بچشند. 4- مِن وَرائه جَهَنَّمَ و یسقی من ماءٍ سدیدٍ.(ابراهیمـ 16) (آن کس که) دوزخ پیش روی او است و به او آبی چرکین نوشانده میشود. 5- زقوم (دخان ـ 43) درختی در جهنم 6- غسلین (حاقه ـ 36) خونابههای بدن دوزخیان 7- مُهل (کهف ـ 29) نوشابهی ناگوار اهل جهنم، فلز ذوب شده، یک ماده سمی.
سؤال: آیا جهنمیان لباس مخصوصی دارند؟
جواب: سرابیلُهُم من قطرانٍ و تغشی وُجوهَهُمُ النّار. (ابراهیم ـ 50) تن پوشهایشان از قطران (ماده سیاه رنگ قابل اشتعال و بدبو) است و چهرههایشان را آتش میپوشاند.
سؤال: از رفتار جهنمیان برایمان بگویید؟
جواب: اِنَّ ذلک لَحَقٌّ تخاصُمُ اَهلِ النّار. (ص ـ 64) این مجادله اهل آتش قطعاً راست است. اذا راتهُم من مکانٍ بعیدِ سمعوا لها تَغَیُّظاً و زفیراً. (فرقان ـ 12) چون (دوزخ) از فاصلهای دور آنان را ببیند، خشم و خروشی از آن میشنوند.
سؤال: چند مورد از اسباب ورود به جهنم را ذکر کنید؟
جواب: 1ـ ما سَلَکَکُم فی سَقَرَ قالوا لَم نَکُ مِنَ المُصلّینَ. (مدثرـ 42 و 43) چه چیز شما را در آتش (سقر) در آورد؟ گویند از نمازگزاران نبودیم. 2- الذینَ لا یؤتونَ الزکوة و هُم بالاخرة هُم کافرونَ. (فصلت ـ 79) همان کسانی که زکات نمیدهند و آنان که به آخرت ناباورند. 3- وَ اَنّ المسرفینَ هُم اصحابُ النّار. (غافرـ 439) و اسرافکنندگان (افراط گران) همدمان آتشند. 4- وء اتُوا الیتمی اَموالَهُم و لا تَتَبَدَّلوا الخبیثَ بالطَّیِّبِ و لا تاکُلوا اَموالَهُم الی اَموالِکُم اِنَّه کانَ حوباً کَبیراً. (نساءـ 2) و اموال یتیمان را به آنان (باز) دهید و (مال) پاک (و مرغوب آنان) را با (مال) ناپاک (خود) عوض نکنید و اموال آنان را همراه با اموال خود مخورید که این گناهی بزرگ است.
سؤال: به عنوان سؤال آخر، هرچند که همه حرفها و گفتههایتان زیبا است اما یک پند را به عنوان حسن ختام این گفت و گو به ما هدیه کنید؟
جواب: و لا تایئسوا مِن رَوح اللهِ اِنّه لا یایئسُ مِن روحِ اللهِ الاّ القومُ الکافرونَ. (یوسف ـ 87) از رحمت خدا نومید مباشید، زیرا جز گروه کافران کسی از رحمت خدا نومید نمیشود